OTWARTY KONKURS OFERT NA REALIZACJĘ ZADANIA Z ZAKRESU POMOCY SPOŁECZNEJ – WSPIERANIE PROWADZENIA DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ DLA OSÓB PRZEWLEKLE SOMATYCZNIE CHORYCH W 2016 ROKU
Załącznik do zarządzenia
Nr GOPS 5 /2015
Burmistrza Miasta i Gminy Zakliczyn
z dnia 2 grudnia 2015 roku
BURMISTRZ MIASTA I GMINY ZAKLICZYN
działając na postawie art. 13 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2014 r, poz. 1118 )
OGŁASZA OTWARTY KONKURS OFERT
NA REALIZACJĘ ZADANIA Z ZAKRESU POMOCY SPOŁECZNEJ – WSPIERANIE PROWADZENIA DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ DLA OSÓB PRZEWLEKLE SOMATYCZNIE CHORYCH W 2016 ROKU
- Rodzaj zadania:
- Zapewnienie opieki stacjonarnej dla osób w podeszłym wieku i osób przewlekle somatycznie chorych przyjętych i skierowanych do domu pomocy społecznej.
- Wysokość dotacji zostanie ustalona na podstawie liczby mieszkańców przebywających w domu pomocy społecznej przyjętych do domu na podstawie decyzji kierujących przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Zakliczynie oraz wysokości kosztu utrzymania mieszkańca DPS.
- Pobyt osób przyjętych do Domu na podstawie decyzji administracyjnej o skierowaniu
zgodnie z zasadami określonymi w art. 61 ustawy o pomocy społecznej z dnia 12
marca 2004 r. (Dz. U. z 2015 r , poz.163 z późn. zm.).
- Wysokość środków publicznych przeznaczonych na realizację zadania:
W 2016 r w budżecie zaplanowano kwotę w wysokości około 318 925 zł.
- Zasady przyznawania dotacji:
- Dotacja przyznawana będzie na osoby przyjęte do domu pomocy społecznej na podstawie decyzji administracyjnej.
- Pobyt osób przyjętych do domu pomocy społecznej na podstawie decyzji administracyjnej o skierowaniu wydanej przez organ upoważniony zgodnie z zasadami określonymi w art. 61 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
- Oferent zobowiązany jest przedstawić możliwość realizacji zadania poprzez wykazanie :
-
- zasoby lokalowe, stan techniczny budynku, zasoby w niezbędny sprzęt do realizacji zadania .
- zasoby kadrowe oferenta, kwalifikacje osób, które będą realizować zadanie,
- doświadczenie w realizacji zadań w tym rekomendacje dla oferenta,
- wymierne korzyści dla społeczności lokalnej,
- koszt realizacji zadania w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania.
- Konkurs zostanie rozstrzygnięty także w przypadku, gdy wpłynie tylko jedna oferta.
- Termin i warunki realizacji zadania:
- Do konkursu mogą być składane oferty, których realizacja zadania rozpocznie się z dniem 1 stycznia 2016 r i zakończy się z dniem 31 grudnia 2016 r.
- Prowadzenie domu pomocy społecznej dla 13 osób przewlekle somatycznie chorych.
- Zapewnienie standardów realizacji zadania wynikających z obowiązujących przepisów prawa, w tym posiadanie stosownego zezwolenia Wojewody Małopolskiego.
- Świadczenie usług bytowych, opiekuńczych, wspomagających i edukacyjnych na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb osób przebywających w domu pomocy społecznej przy uwzględnieniu wymogów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. z 2012 r, poz. 964).
- Zakres i warunki realizacji zadania określi umowa. Wzór umowy został określony w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. z 2011 r., Nr 6, poz. 25).
- Beneficjent zobowiązany jest do:
- Prowadzenia wyodrębnionej dokumentacji finansowo – księgowej środków finansowych otrzymanych na realizację umowy.
- Sporządzenia i składania sprawozdań z wykonania zadania publicznego w terminie określonym w umowie.
- Wzór sprawozdania został określony w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. z 2011 r., Nr 6, poz. 25).
- Zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie, zlecający zadanie publiczne ma prawo dokonać kontroli i oceny realizacji zadania obejmujące w szczególności:
1) stan realizacji zadania;
2) efektywność, rzetelność i jakość wykonania zadania;
3) prawidłowość wykorzystania środków publicznych otrzymanych na realizację zadania;
4) prowadzenie dokumentacji określonej w przepisach prawa i w postanowieniach umowy.
Zadanie winno być realizowane zgodnie z przepisami Ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 roku (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 182 z późn. zm) oraz Rozporządzeniem Ministra Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 roku w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. 2012 r., poz. 964 r.)
Dom Pomocy Społecznej, zwany dalej Domem, zaspakaja potrzeby bytowe, opiekuńcze, wspomagające, edukacyjne mieszkańców, na poziomie obowiązującego standardu usług, zapewniające w szczególności:
– miejsce zamieszkania,
– wyżywienie,
– odzież i obuwie,
– utrzymanie czystości,
– udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych
– pielęgnacji,
– niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych,
– umożliwieniu udziału w terapii zajęciowej,
– podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu mieszkańców domu,
– umożliwieniu zaspokojenia potrzeb religijnych i kulturalnych,
– zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności mieszkańców domu,
– stymulowaniu nawiązywania, utrzymywania i rozwijania kontaktu z rodziną i społecznością lokalną,
– działaniu zmierzającym do usamodzielnienia mieszkańca domu, w miarę jego możliwości,
– pomocy usamodzielniającemu się mieszkańcowi domu w podjęciu pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny, w przypadku osób spełniających warunki do takiego usamodzielnienia,
– zapewnieniu bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
– finansowaniu mieszkańcowi domu nieposiadającemu własnego dochodu wydatków na niezbędne przedmioty osobistego użytku, w kwocie nieprzekraczającej 30 % zasiłku stałego, o którym mowa w art. 37 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, zwanej dalej „ustawą”,
– zapewnieniu przestrzegania praw mieszkańców domu oraz dostępności mieszkańcom dostępności do informacji o tych prawach,
– sprawnym wnoszeniu i załatwianiu skarg i wniosków mieszkańców domu,
Dom funkcjonuje w oparciu o indywidualne plany wsparcia mieszkańca domu, opracowywane z jego udziałem, jeżeli udział ten jest możliwy ze względu na stan zdrowia i gotowość mieszkańca do uczestnictwa w nim. Działania wynikające z indywidualnego planu wsparcia mieszkańca domu koordynuje pracownik domu, zwany dalej „pracownikiem pierwszego kontaktu”, wskazany przez mieszkańca domu, jeżeli wybór ten jest możliwy ze względu na jego stan zdrowia i organizację pracy domu. Pracownicy pierwszego kontaktu działają w ramach zespołów terapeutyczno-opiekuńczych.
Warunki lokalowo – socjalne Domu Pomocy Społecznej:
1) Dom powinien spełniać następujące warunki:
– budynek i jego otoczenie nie mają barier architektonicznych,
– budynek wielokondygnacyjny powinien mieć zainstalowaną windę dostosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych,
– budynek powinien być wyposażony w system przyczynowo-alarmowy i system alarmowo-przeciwpożarowy,
2) W Domu powinny znajdować się następujące pomieszczenia:
– pokoje mieszkalne jednoosobowe i wieloosobowe,
– pokoje dziennego pobytu,
– jadalnia,
– gabinet medycznej pomocy doraźnej,
– pomieszczenia do terapii i rehabilitacji,
– kuchenka pomocnicza,
– pomieszczenie pomocnicze do prania i suszenia,
– palarnia, jeżeli wśród mieszkańców domu są osoby palące,
– pokój gościnny,
– miejsce kultu religijnego zgodne z wyznaniem mieszkańca domu, jeżeli nie ma on możliwości uczestniczenia w nabożeństwach poza domem,
– inne pomieszczenia techniczne służące zaspokajaniu potrzeb sanitarnych mieszkańców domu.
3) Pokój mieszkalny powinien spełniać następujące warunki:
– jednoosobowy powinien mieć powierzchnię nie mniejszą niż 9 m2,
– wieloosobowy powinien mieć powierzchnię nie mniejszą niż 6 m2 na osobę i :
– w przypadku osób poruszających się samodzielnie – jest przeznaczony dla nie więcej niż trzech osób,
– w przypadku osób leżących – jest przeznaczony dla nie więcej niż 4 osób,
– powinien być wyposażony w łóżko lub tapczan, szafę, stół, krzesła, szafkę nocną dla każdego mieszkańca domu oraz odpowiednią do liczby osób mieszkających w pokoju liczbę wyprowadzeń elektrycznych,
– liczba łazienek powinna zapewniać możliwość korzystania z każdej przez nie więcej niż pięć osób, a w przypadku toalet przez nie więcej niż cztery osoby,
– łazienki i toalety powinny być przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych,
– pomieszczenia mieszkalne domu są czyste, sprzątane w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz dziennie, estetyczne, wolne od nieprzyjemnych zapachów.
4) Usługi świadczone na rzecz mieszkańca w zakresie potrzeb bytowych, opiekuńczych i wspomagających:
a) wyżywienie i organizacja posiłków powinny spełniać następujące warunki:
– mieszkańcom domu zapewnia się co najmniej 3 posiłki dziennie,
– zapewnia się wybór zestawu posiłków lub otrzymania posiłku dodatkowego oraz posiłku dietetycznego, zgodnie ze wskazaniem lekarza,
– dla każdego z posiłków czas wydawania wynosi 2 godziny, z tym że ostatni posiłek jest podawany nie wcześniej niż o godz. 1800,
– podstawowe produkty żywnościowe oraz napoje są dostępne przez całą dobę,
– mieszkaniec może spożywać posiłki w pokoju mieszkalnym, w razie potrzeby mieszkaniec jest karmiony.
b) Mieszkańcom domu nie posiadającym własnej odzieży i obuwia oraz możliwości ich zakupienia z własnych środków zapewnia się odzież i obuwie odpowiedniego rozmiaru, dostosowane do jego potrzeb, pory roku, utrzymane w czystości i wymieniane w razie potrzeby, w tym:
– odzież całodzienną – co najmniej dwa zestawy,
– odzież zewnętrzną: płaszcz lub kurtkę – co najmniej jeden zestaw,
– bieliznę dzienną – co najmniej 4 komplety,
– bieliznę nocną – co najmniej 2 komplety,
– co najmniej jedną parę obuwia oraz pantofle domowe,
– w przypadku mieszkańców leżących zaopatrywanie w odzież i obuwie dostosowuje się do potrzeb wynikających z ich stanu zdrowia.
c) Mieszkańcom domu zapewnia się pomoc w utrzymaniu higieny osobistej, a w przypadku gdy sami nie są w stanie zapewnić sobie środków czystości i higienicznych, zapewnia się im w szczególności:
– w miarę potrzeby: mydło, pastę i szczoteczkę do mycia zębów oraz środki piorące, szampon do mycia włosów, a dla mężczyzn – przybory do golenia,
– co najmniej dwie sztuki ręczników, zmienianych, w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na tydzień,
– pościel, zmienianą, w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie.
Mieszkańcy Domu powinni mieć zapewnione:
– świadczenie pracy socjalnej,
– organizację terapii zajęciowej w pracowniach terapii,
– możliwość korzystania przez mieszkańców domu z biblioteki lub punktu bibliotecznego oraz codziennej prasy, a także możliwość zapoznania się z przepisami prawnymi dotyczącymi domów,
– organizację świąt, uroczystości okazjonalnych oraz umożliwia się udział w imprezach kulturalnych i turystycznych,
– możliwość kontaktu z kapłanem i udział w praktykach religijnych, zgodnie z wyznaniem mieszkańca domu,
– regularny kontakt z dyrektorem domu w określonych dniach tygodnia i godzinach, podanych do wiadomości w dostępnym miejscu,
– sprawienie pogrzebu, zgodnie z wyznaniem zmarłego mieszkańca domu.
Tryb i zasady przyjmowania mieszkańców:
– Mieszkańcami Domu są osoby wymagające całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności, nie mogące samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, którym nie można zapewnić pomocy w formie usług opiekuńczych.
– Osoby kierowane są do DPS na podstawie decyzji administracyjnych wydawanych przez gminę, określających również wysokość odpłatności za pobyt w Domu, ustalanych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
– Na zwolnione jedno miejsce w Domu, Dom zobowiązany jest przyjąć następną osobę co do której Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Zakliczynie wydał decyzję o umieszczeniu/ kierującą w placówce.
– Nowi mieszkańcy przyjmowani są przez Dyrektora Domu lub osobę przez niego wyznaczoną.
– Nowoprzyjęci mieszkańcy są zapoznawani z regulaminem i zarządzeniami obowiązującymi na terenie Domu oraz informowani o zakresie świadczonych usług.
– Mieszkańcy są informowani o możliwości wyboru pracownika pierwszego kontaktu.
– W terminie 6 miesięcy od dnia przyjęcia mieszkańca do Domu przygotowuje się indywidualny plan wsparcia mieszkańca.
– Każdy mieszkaniec po przyjęciu poddawany jest wstępnym badaniom lekarskim.
– Każdy mieszkaniec Domu ma prawo do zameldowania na pobyt stały, chyba że wystąpi on lub jego przedstawiciel ustawowy z pisemnym wnioskiem do Dyrektora Domu o zameldowanie na pobyt czasowy, o czym jest informowany w dniu przyjęcia do domu.
Personel Domu:
– Pracownicy Domu zajmujący określone stanowiska powinni posiadać odpowiednie kwalifikacje, przygotowanie zawodowe, zgodne z wymogami określonymi odpowiednimi przepisami;
– W Domu zatrudnionych jest w pełnym wymiarze czasu pracy nie mniej niż dwóch pracowników socjalnych na stu mieszkańców domu;
– Dom posiada wskaźnik zatrudnienia pracowników zespołu terapeutyczno-opiekuńczego, zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w odpowiednim typie domu dla:
a) osób w podeszłym wieku – nie mniej niż 0,4 na jednego mieszkańca domu,
b) osób przewlekle somatycznie chorych – nie mniej niż 0,6 na jednego mieszkańca domu,
c) osób niepełnosprawnych fizycznie – nie mniej niż 0,5 na jednego mieszkańca domu
– przy czym przy ustalaniu wskaźników zatrudnienia uwzględnia się również wolontariuszy, stażystów, praktykantów oraz osoby odbywające służbę zastępczą w domu, jeżeli pracują bezpośrednio z mieszkańcami domu; przy wyliczaniu wskaźnika udział tych osób nie może przekroczyć 30% ogólnej liczby osób zatrudnionych w zespole terapeutyczno-opiekuńczym;
– pracownicy zespołu terapeutyczno-opiekuńczego Domu uczestniczą co najmniej raz na dwa lata w organizowanych przez dyrektora domu szkoleniach na temat praw mieszkańca domu oraz kierunków prowadzonej terapii, a także metod pracy z mieszkańcami.
Dokumentacja prowadzona przez Dom:
1) Dom powinien posiadać m.in. następujące dokumenty wewnętrzne regulujące działalność Domu:
– Regulamin Organizacyjny Domu – określający szczegółowy zakres zadań, strukturę organizacyjną placówki, podział obowiązków, prawa i obowiązki mieszkańców.
– Regulamin Pracy – ustalający organizację i porządek pracy.
– Regulamin Porządkowy Domu – określający szczegółowe zasady funkcjonowania placówki oraz procedury postępowania w różnych sytuacjach.
– Regulamin Depozytów – określający zasady przechowywania przedmiotów wartościowych i środków finansowych podopiecznych na kontach depozytowych oraz procedury ich deponowania oraz wypłacania.
2) Dom powinien prowadzić m.in. następującą dokumentację:
– akta osobowe mieszkańca, zakładane niezwłocznie po przyjęciu do Domu, które obejmują dokumentację socjalną mieszkańca, dokumenty przyjęcia, kartę mieszkańca, informacje o pobytach poza Domem. Dokumentacją indywidualną mieszkańca zajmuje się pracownik socjalny i za nią odpowiada,
– dokumentację medyczną mieszkańca, prowadzoną przez upoważniony personel medyczny, zgodnie z zasadami zawartymi w odrębnych przepisach, osobą odpowiedzialną jest pracownik wyznaczony przez Dyrektora Domu,
– dokumentację obejmującą przedmioty będące własnością Domu,
– zeszyty raportów dziennych,
– księgę depozytów materialnych i pieniężnych,
– akta osobowe pracowników,
– dokumentację księgową, w tym wyodrębnioną ewidencję księgową środków finansowych otrzymywanych w związku z realizacją umowy oraz dokumentację rzeczową i finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami,
– dokumentację dotyczącą pracy terapeutyczno – opiekuńczej z mieszkańcami,
– inną dokumentację, jeżeli konieczność jej prowadzenia wynika z właściwych przepisów prawa.
Zakres i warunki realizacji zadania określi umowa zgodna ze wzorem określonym w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. z 2011 r. nr 6 poz.25) oraz warunkami określonymi w niniejszym ogłoszeniu oraz w zasadach otwartego konkursu ofert.
- Termin składania ofert:
- Warunkiem przystąpienia do konkursu jest złożenie w terminie do dnia 23 grudnia 2015 roku do godz. 10.00 oferty zgodnej z wzorem oferty zawartym w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2010 r w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczącej realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. z 2011 r., Nr 6, poz. 25) do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Zakliczynie na adres ul. Jacka Malczewskiego 15, 32-840 Zakliczyn, pokój nr 5). W przypadku nadesłania oferty pocztą, liczy się data wpływu do GOPS w Zakliczynie.
- Oferty mogą składać organizacje pozarządowe lub podmioty, o których mowa w art. 25 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2015 r, poz.163 z późn. zm.), prowadzące działalność w zakresie pomocy społecznej.
- Wymagane dodatkowe załączniki do oferty:
-
- kopia aktualnej decyzji Wojewody Małopolskiego o pozwoleniu na prowadzenie domu pomocy społecznej,
- wykaz osób bezpośrednio realizujących zadanie wraz z wyszczególnieniem posiadanych kwalifikacji,
- dokumenty potwierdzające prawo do zajmowanego lokalu, w którym jest realizowane zadanie,
- Tryb i kryteria stosowane przy wyborze oferty oraz termin dokonania wyboru ofert
- Po upływie terminu składania ofert, Komisja Konkursowa dokonuje oceny ofert.
- Oferty sporządzone wadliwie albo niekompletne co do wymaganego zestawu dokumentów lub informacji pozostają bez rozpatrzenia.
- Po dokonaniu oceny Komisja Konkursowa sporządza sprawozdanie, które zawiera zestawienie ofert ocenianych merytorycznie ze wskazaniem liczby przyznanych punktów oraz rekomendacją wybranej oferty.
- Wyniki konkursu ofert umieszcza się:
- na tablicy ogłoszeń Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Zakliczynie,
- na internetowej stronie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Zakliczynie: www.gopszakliczyn.pl oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Zakliczynie.
- Oferty oceniane są według następujących kryteriów:
- ocena możliwości realizacji zadania przez oferenta (0 – 10 pkt):
- zasoby lokalowe spełniające standardy określone w rozporządzeniu Ministra Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. z 2012 r, poz.964),
- wyposażenie zapewniające standard obowiązujących podstawowych usług świadczonych przez dom pomocy społecznej określony w cyt. Rozporządzeniu w sprawie domów pomocy społecznej,
- jakość wykonania zadania i kwalifikacje osób, przy udziale których będą realizowane zadania,
- wskaźnik zatrudnienia pracowników zespołu terapeutyczno-opiekuńczego, zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy, na jednego mieszkańca domu (zgodnie z wymogami rozporządzenia w sprawie domów pomocy społecznej).
- perspektywy kontynuacji zadania.
- ocena przedstawionej kalkulacji kosztów zadania (0 – 5 pkt.),
- udział środków finansowych własnych lub środków pochodzących z innych źródeł, wkład rzeczowy, osobowy, świadczenia wolontariuszy (0 – 5 pkt.),
- w przypadku oferenta, który w latach poprzednich realizował zadanie publiczne ocena realizacji zleconych zadań pod względem rzetelności i terminowości oraz sposobu rozliczania otrzymanych środków (0- 5 pkt.).
- Termin dokonania wyboru oferty – do dnia 30 grudnia 2015 roku.
- Zrealizowane przez organ administracji publicznej w roku ogłoszenia otwartego konkursu ofert i w roku poprzednim zadania publiczne tego samego rodzaju
i związane z nimi koszty, ze szczególnym uwzględnieniem wysokości dotacji przekazanych organizacjom pozarządowym i podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 3.
-
- Realizowane w 2014 roku zadanie .
Burmistrz Miasta i Gminy Zakliczyn realizował w 2014 roku zadania z zakresu prowadzenia domu pomocy społecznej , o którym mowa w punkcie I. Wysokość przyznanej dotacji –
111 360 zł.
-
- Realizowane w 2015 roku zadanie.
Burmistrz Miasta i Gminy Zakliczyn realizował w 2015 roku otwarty konkurs z zakresu pomocy społecznej „wspieranie prowadzenia domu pomocy społecznej dla osób przewlekle somatycznie chorych w 2015 roku
– wysokość przyznanej dotacji – 235 385 zł.
Burmistrz Miasta i Gminy Zakliczyn
Zakliczyn, 02 grudzień 2015 roku
Załącznik: